Ogólne Warunki Umowy Sprzedaży First Sp. z o.o.
§ 1.
Definicje
- „OWU” oznacza Ogólne Warunki Umowy Sprzedaży First Sp. z o.o.
- „Sprzedający” oznacza First Sp. z o.o.
- „Towar” oznacza towar, który ma być dostarczony Kupującemu przez Sprzedającego zgodnie z postanowieniami OWU.
- „Kupujący” oznacza podmiot lub osobę, która kupuje Towar od Kupującego.
- „Umowa” oznacza umowę sprzedaży Towaru.
- „Zamówienie” oznacza zamówienie złożone przez lub w imieniu Kupującego skierowane do Sprzedającego.
- „Potwierdzenie” oznacza potwierdzenie przyjęcia Zamówienia do realizacji przez Sprzedającego.
- „Cennik” oznacza zestawienie Towarów oferowanych przez Sprzedającego wraz z cenami jednostkowymi.
- „Forma pisemna” obejmuje także e-mail.
§ 2.
Zasady ogólne
- Wszystkie Umowy i Zamówienia podlegają OWU.
- Jeżeli Sprzedający i Kupujący zawarli Umowę, w której nie znajduje się odwołanie do OWU, należy przyjąć, że taka Umowa podlega OWU.
- Ogólne Warunki Umowy Sprzedaży stosowane przez Kupującego nie znajdują zastosowania do Umowy, nawet jeżeli Sprzedający wprost nie wyłączył ich zastosowania.
- Wszystkie modyfikacje OWU są nieważne, chyba że zostały potwierdzone przez Sprzedającego w formie pisemnej.
§ 3.
Zawarcie umowy
- Na warunkach i zasadach określonych w niniejszych OWU Sprzedawca zobowiązuje się do wydania Kupującemu Towaru, a Kupujący zobowiązuje się do ich terminowego odbioru oraz zapłaty ceny w uzgodnionym terminie.
- Składanie Zamówień oraz wprowadzanie zmian do tych Zamówień może następować jedynie w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Ustne uzgodnienia pozostają ważne tylko wtedy, gdy zostały potwierdzone w formie pisemnej.
- Zamówienie powinno być podpisane przez osobę uprawnioną do składania oświadczeń oraz zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz Kupującego i określać przynajmniej:
- dokładną nazwę i adres Kupującego,
- szczegółową specyfikację Towaru (w tym jego ilość),
- osobę upoważnioną przez Kupującego do reprezentacji w toku wszystkich bieżących spraw związanych z zawarciem lub wykonaniem Umowy,
- uzgodnioną ze Sprzedającym cenę, formę oraz termin płatności w przypadku ich ustalenia w ramach uprzedniej pisemnej oferty Sprzedającego.
- Za datę złożenia Zamówienia uznaje się datę otrzymania listu poleconego, wpływu wiadomości e-mail przez Sprzedającego.
- Umowa zostaje zawarta jedynie na podstawie pisemnego Potwierdzenia składanego w terminie dwóch dni od złożenia Zamówienia. W Potwierdzeniu Sprzedający wskazuje datę wydania i miejsce odbioru Towaru oraz termin i sposób zapłaty.
- Brak pisemnego Potwierdzenia w terminie, o którym mowa w pkt. 4. powyżej, oznacza odmowę przyjęcia Zamówienia, chyba że przed upływem terminu Sprzedający przystąpił do realizacji Zamówienia.
- Sprzedający może odmówić Potwierdzenia lub wstrzymać albo odmówić realizacji Zamówienia już potwierdzonego, każdorazowo w przypadkach określonych w niniejszym OWU.
§ 4.
Cena i zapłata
- Cena Towaru ustalana jest każdorazowo na podstawie Cennika lub na podstawie odrębnej pisemnej propozycji Sprzedającego zaakceptowanej na piśmie przez Kupującego. Cennik nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
- Sprzedający zastrzega sobie uprawnienie dowolnego udzielania upustów i rabatów na rzecz Kupującego.
- Uzgodnione wcześniej pomiędzy Kupującym i Sprzedającym ceny nie obowiązują w przypadku składania jednorazowych Zamówień, których zakres ilościowy przekracza standardowe ilości zamawiane dotychczas przez Kupującego.
- Wszystkie ceny Sprzedającego nie obejmują podatku VAT i są ustalane na bazie zasad EX WORKS (Incoterms 2010).
- W przypadku dostaw trwających ponad jeden miesiąc, Kupujący i Sprzedający zobowiązują się do ustalenia odpowiedniej zmiany ceny w razie znacznego wzrostu ceny surowców, płac lub znaczącej zmiany innych okoliczności mających istotny wpływ na wysokość cen.
- W przypadku zmiany cen stosowanych przez Sprzedającego w okresie pomiędzy złożeniem Zamówienia a dostawą Towaru, obowiązuje cena aktualna w dacie dostawy Towaru, chyba że Strony w formie pisemnej ustaliły inaczej.
- Zapłata należności za Towar stanowiący przedmiot Zamówienia, winna nastąpić, bez jakichkolwiek potrąceń, w terminie wskazanym w wystawionej przez Sprzedającego fakturze VAT. Jeżeli termin zapłaty nie został w fakturze VAT określony, Kupujący zobowiązany jest zapłacić cenę w terminie 14 dni od jej wystawienia.
- Jeżeli cena ustalona jest na podstawie kursu wymiany PLN/EUR obowiązującego w dniu wystawienia faktury. Sprzedający jest uprawniony do ustalenia ceny na podstawie kursu obowiązującego w dniu zapłaty, jeżeli Kupujący opóźnia się z jej dokonaniem. W takiej sytuacji Sprzedający wystawi stosowną fakturę korygującą.
- Faktura VAT będzie każdorazowo wystawiana przez Sprzedającego najpóźniej w dniu odbioru Zamówienia i wydawana będzie Kupującemu wraz z Towarem.
- Jeżeli Sprzedającemu przysługuje wobec Kupującego kilka wymagalnych wierzytelności, Sprzedającemu przysługuje prawo wyboru na poczet której z tych wierzytelności zaliczyć zapłatę.
- Jakiekolwiek opóźnienie w zapłacie za dane Zamówienie upoważnia Sprzedającego do naliczania odsetek ustawowych za każdy dzień opóźnienia oraz odsetek wynikających z ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 roku, Nr 139, poz. 1323). W takiej sytuacji Kupujący traci prawo do wszystkich udzielanych mu rabatów i upustów, a wszelkie zobowiązania Kupującego stają się natychmiast wymagalne, zaś Sprzedający uprawniony jest do zmiany warunków dostawy w zakresie kosztów transportu. Sprzedający jest także uprawniony do natychmiastowego wstrzymania realizacji wszelkich kolejnych Zamówień, w tym odmowy Potwierdzenia lub wstrzymania albo odmowy realizacji zamówienia już potwierdzonego, do czasu uregulowania całej zaległej należności wraz z całością należnych odsetek ustawowych. Sprzedający może domagać się także ustanowienia przez Kupującego odpowiedniego zabezpieczenia na poczet Zamówień, których termin zapłaty jeszcze nie nadszedł. Skorzystanie z uprawnień przewidzianych w niniejszym punkcie nie stanowi podstawy do dochodzenia jakichkolwiek roszczeń przez Kupującego.
- Nie wyłączając uprawnień, o których mowa w pkt. 10. powyżej, opóźnienie w zapłacie za Towar określony w Zamówieniu, które przekracza czternaście dni od ustalonego terminu płatności, upoważnia Sprzedającego do odstąpienia od Umowy bez wyznaczenia Kupującemu terminu dodatkowego. W takiej sytuacji, Kupującemu nie przysługuje odszkodowanie.
- Jeżeli po sprzedaży Towaru ujawnią się uzasadnione wątpliwości co do wypłacalności lub zdolności kredytowej Kupującego, wszelkie zobowiązania Kupującego stają się natychmiast wymagalne a Sprzedający jest uprawniony do natychmiastowego wstrzymania realizacji wszelkich kolejnych Zamówień, w tym odmowy Potwierdzenia lub wstrzymania albo odmowy realizacji zamówienia już potwierdzonego, do czasu uregulowania całej zaległej należności wraz z całością należnych odsetek ustawowych. Sprzedający może domagać się także ustanowienia przez Kupującego odpowiedniego zabezpieczenia na poczet Zamówień, których termin zapłaty jeszcze nie nadszedł.
- W razie niezastosowania się do żądania zapłaty lub udzielenia zabezpieczenia w myśl pkt. 12, Sprzedający może odstąpić od umowy w terminie 7 dni roboczych, bez odszkodowania na rzecz Kupującego.
§5.
Dostawa i odbiór towaru
- Sprzedający udostępnia Kupującemu Towar na terenie swoich magazynów lub punktów partnerskich.
- Strony dopuszczają możliwość dostaw częściowych.
- Sprzedający może dostarczyć 10% mniej lub więcej Towaru niż wynika to z Potwierdzenia, co będzie skutkowało odpowiednią zmianą umówionej ceny. Faktura VAT wystawiona przez Sprzedającego będzie zawierała ilość Towaru faktycznie dostarczonego oraz jego wartość.
- Kupujący organizuje i pokrywa koszty załadunku Towaru na środki transportowe oraz pokrywa wszystkie pozostałe koszty związane z transportem.
- Za chwilę wydania Towaru uznaje się moment udostępnienia Towaru Kupującemu.
- Miejscem wykonania świadczenia przez Sprzedającego, a zatem miejscem wydania Towaru jest miejsce udostępnienia Towaru Kupującemu.
- Kupujący zobowiązany jest do odbioru Towaru w miejscu i terminie do 10 dni roboczych od dnia otrzymania informacji o gotowości towaru do odbioru.
- W przypadku uchybienia przez Kupującego powyższemu obowiązkowi Kupujący zobowiązany jest dokonać zapłaty za składowanie objętych Zamówieniem Towarów w wysokości 10 PLN netto / dzień. Opłata obowiązywać będzie po przekroczeniu terminu 10 dni roboczych do dnia odbioru włącznie.
- Ponadto odpady pozostawione z rozkroju w naszej hurtowni po 10 dniach roboczych będą utylizowane.
- Gdy Sprzedający jest w zwłoce w dostawie przekraczającej dwa tygodnie, Kupujący może mu wyznaczyć dodatkowy, minimum 28-dniowy termin na wykonanie dostawy. Po bezskutecznym upływie tego terminu, Kupujący może w przeciągu dwóch tygodni od umowy odstąpić. Oświadczenie Kupującego wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Kupującemu nie przysługują żadne inne roszczenia z powodu opóźnienia w dostawie.
- W przypadku „towarów na zamówienie” Kupujący zobowiązuje się do odbioru Towaru w terminie 14 dni od dnia ich wyprodukowania. Po tym terminie Towar dostarczony zostanie automatycznie na koszt Kupującego. W przypadku odmowy przyjęcia dostarczonego Towaru, koszty jego składowania obciążają Kupującego.
§ 6.
Ryzyko i własność
- Ryzyko utraty lub uszkodzenia Towaru oraz spowodowania szkód przez Towar przechodzi na Kupującego wraz z odbiorem Towaru.
- Prawo własności Towarów przechodzi na Kupującego dopiero z chwilą uiszczenia całkowitej ceny wraz z odsetkami i kosztami.
- Towar, który pozostaje własnością Sprzedającego, powinien zostać w sposób widoczny oznaczony przez Kupującego jako stanowiący własność Sprzedającego (w szczególności za pomocą odpowiednich nalepek, tabliczek etc.), a wzmianka odnośnie prawa własności Sprzedającego powinna być odzwierciedlona w księgach handlowych Kupującego.
- Kupujący nie jest uprawniony do obciążania Towaru stanowiącego własność Sprzedającego. Wszelkie koszty w tym zakresie ponosi Kupujący.
- Sprzedający jest uprawniony do ulepszeń Towaru stanowiącego jego własność, bez odrębnego wynagrodzenia na rzecz Kupującego.
- Sprzedający jest uprawniony do odbioru Towaru stanowiącego jego własność na koszt Kupującego, w przypadku opóźnienia w zapłacie za Towar lub gdy po sprzedaży Towarów ujawnią się uzasadnione wątpliwości co do wypłacalności lub zdolności kredytowej Kupującego.
- Sprzedający jest uprawniony do kontroli realizacji postanowień dotyczących zastrzeżenia własności.
§ 7.
Odpowiedzialność
- Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu wad Towaru obejmuje wyłącznie Towar uznany przez Sprzedającego za Towar pierwszej klasy.
- Kupujący jest zobowiązany potwierdzić odbiór Towaru oraz sprawdzić z dołożeniem należytej staranności jego stan (ilościowy i jakościowy) przed odbiorem Towaru. Wszelkie braki ilościowe oraz wady Towaru winny zostać uwidocznione na dowodzie dostawy w formie zastrzeżeń, a następnie jeszcze w dniu odbioru powinny zostać zgłoszone Sprzedającemu w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W zgłoszeniu Kupujący zobowiązany jest podać wszystkie braki i wady powołując się na numer Zamówienia, pod rygorem utraty prawa powoływania się na nie w późniejszym okresie, za wyjątkiem wad, o których mowa w pkt. 3.
- Wady ukryte (wady, których wykrycie nie było możliwe w drodze sprawdzenia dokonanego w dniu odbioru z dochowaniem należytej staranności) muszą być zgłoszone Sprzedającemu w formie pisemnej pod rygorem nieważności w terminie 3 dni od dnia wykrycia wady, nie później jednak niż w terminie roku od dnia odbioru Towaru.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za braki ilościowe lub uszkodzenia towarów powstałe wskutek niewłaściwego transportu, rozładunku lub składowania towarów przez Kupującego lub przewoźnika.
- Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi jest wyłączona, jeżeli wady jakościowe dotyczą mniej niż 10 % jednorazowo sprzedanego i odebranego Towaru, jeżeli reklamowany Towar lub jego część został następnie przerobiony lub jeżeli wady dotyczą Towaru sprzedawanego w ramach wyprzedaży.
- Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi jest wyłączona w stosunku do Towaru wysłanego poza granice Polski, chyba że Sprzedający zostanie uprzednio pisemnie poinformowany o celu użycia produktu oraz kraju przeznaczenia, a zdatność Towaru do wymaganego celu zostanie przez niego pisemnie potwierdzona.
- Strony wyłączają odpowiedzialność Sprzedającego za szkodę, za wyjątkiem szkody spowodowanej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Sprzedającego.
- Reklamacje ilościowe lub dotyczące wad Towaru Sprzedający rozpatrywać będzie w terminie nieprzekraczającym czternaście dni roboczych od otrzymania pisma wskazującego nieprawidłową ilość Towaru lub jego wady.
- W przypadku braków ilościowych i szkód w transporcie wymagane jest potwierdzenie Kupującego i przewoźnika.
- W przypadku braków jakościowych – potwierdzenie Kupującego i jego działu kontroli jakości. Reklamacja tylko wówczas będzie skuteczna, gdy Kupujący zachowa nieprzetworzone Towary do kontroli i oceny Sprzedającego.
- Jeżeli Sprzedający uzna zasadność podnoszonych przez Kupującego nieprawidłowości dotyczących ilości Towaru, uzupełni brakującą ilość w terminie uzgodnionym przez Strony. Kupującemu nie przysługują inne roszczenia z tego tytułu.
- Jeżeli Sprzedający uzna zasadność podnoszonych przez Kupującego nieprawidłowości dotyczących jakości Towaru, może wedle swojego wyboru, bądź dostarczyć rzeczy wolne od wad w terminie uzgodnionym przez Strony bądź też obniżyć cenę. Kupującemu nie przysługują inne roszczenia z tego tytułu.
- Złożenie reklamacji nie zwalnia Kupującego z obowiązku zapłacenia ceny w ustalonym terminie ani nie stanowi podstawy odmowy przyjęcia Towaru.
- Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi uregulowanej w przepisach Kodeksu cywilnego. Postanowienie to nie wyłącza uprawnień Kupującego będącego konsumentem określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. numer 141 poz. 1176).
§ 8.
Siła wyższa
- Żadna ze stron nie będzie odpowiedzialna za niewykonanie lub zwłokę w wykonaniu całości lub części zobowiązań wynikających z Umowy na skutek powodzi, pożaru, trzęsienia ziemi, susz, wojny oraz innych okoliczności, które nie mogły być przewidziane, kontrolowane, uniknione lub pokonane przez Stronę.
- Siła wyższa oznacza w szczególności:
- wszelkie okoliczności, w wyniku których realizacja zamówienia przez Sprzedającego jest niemożliwa, problematyczna lub nieproporcjonalnie kosztowna, do tego stopnia, że nie można racjonalnie wymagać od Sprzedającego wykonania umowy,
- strajk,
- brak dostawy produktów, materiałów lub usług do Sprzedającego, które to produkty, materiały i usługi są konieczne dla realizacji zamówień Kupującego,
- wojna,
- klęski żywiołowe,
- inne podobne zdarzenia.
- Strona dotknięta siłą wyższą powinna niezwłocznie powiadomić drugą stronę w formie pisemnej o fakcie jej wystąpienia.
§ 9.
Poufność
- Kupujący zobowiązany jest traktować Zamówienie oraz wszelkie materiały, informacje i know-how, jakie uzyska w związku z wykonywaniem Umowy, jako poufne, a tym samym zobowiązany jest do zachowania ich w tajemnicy.
- Bez pisemnej zgody Sprzedającego Kupujący nie będzie używał nazwy, znaków towarowych ani nazw handlowych Sprzedającego.
§ 10.
Ochrona danych osobowych oraz Elektroniczna informacja handlowa
- Kupujący wyraża zgodę na przetwarzanie podanych przez siebie danych osobowych przez Sprzedającego oraz podmioty działające na zlecenie Sprzedającego w związku z realizacją Umowy oraz w celach marketingowych związanych z prowadzoną przez Sprzedawcę działalnością gospodarczą. Kupującemu przysługują wszelkie uprawnienia wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. – Dz.U. z 2002, Nr 101, poz. 926 ze zm.), w szczególności ma on prawo wglądu we dane znajdujące się w posiadaniu Sprzedającego.
- Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002, Nr 144, poz.1204 ze zm.) Kupujący wyraża zgodę na przesyłanie przez Sprzedającego drogą elektroniczną na podany przez Kupującego adres e-mail wiadomości i informacji o charakterze handlowym, na zasadach określonych przepisami niniejszej ustawy.
§ 11.
Rozwiązanie Umowy
- Bez względu na pozostałe uprawnienia Sprzedającego wynikające z przepisów prawa, może on niezwłocznie odstąpić od umowy oraz odmówić Potwierdzenia lub wstrzymać albo odmówić realizacji Zamówienia już potwierdzonego, jeżeli któraś z poniższych sytuacji ma miejsce lub istnieje wysokie prawdopodobieństwo jej wystąpienia:
- Kupujący naruszył jakiekolwiek zobowiązanie wynikające z Umowy i nie usunął skutków tego naruszenia w terminie 14 dni od otrzymania od Sprzedającego pisemnego zawiadomienia o naruszeniu, jeżeli skutki naruszenia były możliwe do usunięcia.
- ogłoszono upadłość lub rozpoczęto likwidację Kupującego.
§ 12.
Postanowienia końcowe
- Niedopuszczalne jest przenoszenie ogółu praw i obowiązków wynikających z Umowy na osobę trzecią bez uprzedniej zgody Sprzedającego wyrażonej w formie pisemnej.
- Uznanie przez sąd lub inny właściwy organ jakiegokolwiek postanowienia OWU za nieważne, niezgodne z prawem lub z innych przyczyn niewykonalne, nie wpływa na obowiązywanie pozostałych postanowień OWU.
- Wszelkie ewentualne spory lub roszczenia mogące powstać między Stronami w związku z zawarciem lub wykonaniem Umowy rozstrzygane będą przez rzeczowo właściwe sądy powszechne, właściwe miejscowo dla siedziby Sprzedającego.